Antreprenoriat de succes: cum atingi performanța în afaceri
12 August 2022
Pentru a fi un antreprenor de succes este important să te cunoști foarte bine, astfel încât să înțelegi care sunt punctele tale forte, dar și zonele pe care le poți îmbunătăți. De exemplu, știai că există mai multe tipuri de antreprenori, în funcție de modul de lucru și de afacerile pe care le conduc? Află în ce categorie te încadrezi și descoperă ce calități trebuie să-ți dezvolți pentru a-ți crește succesul în afaceri.
A fi antreprenor de succes nu înseamnă doar să conduci o companie sau să crești vânzările lunare ale acesteia. Un adevărat om de afaceri poate transforma o simplă idee într-un business profitabil, prin viziunea și ambiția sa. În plus, un antreprenor de top se bucură de o bună reputație în domeniul său de activitate, fiind apreciat deopotrivă de angajați, parteneri și chiar competitori. Descoperă în continuare totul despre antreprenoriatul de succes și modul în care poți obține performanța în afaceri.
- Ce este, de fapt, un antreprenor
- Ce tip de antreprenor ești
- Care sunt responsabilitățile antreprenorului
- Calitățile unui antreprenor de succes
- Ce stă la baza unei afaceri de succes
- Cum să dezvolți și să menții o afacere de succes
- Ce strategii adoptă antreprenorii de succes din lume
Ce este de fapt un antreprenor?
Dacă ar fi să oferim o definiție simplă, am spune că antreprenorul este acea persoană care deschide o afacere și caută cele mai bune soluții prin care să o mențină profitabilă. Antreprenoriatul nu se referă însă doar la a pune bazele unei companii clasice. Poți fi antreprenor lucrând ca freelancer în domeniul care te pasionează. De asemenea, poți avea o mică afacere online, pentru care nu folosești un sediu fizic și comunici doar la distanță cu angajații, colaboratorii și clienții.
Când te decizi să devii antreprenor, trebuie să știi foarte bine ce urmează: cel mai probabil nu vei avea profit din primele luni, poate nici din primii ani, mai ales dacă investiția a fost una substanțială. O afacere se construiește în timp, cu răbdare și perseverență. Ai nevoie de surse de finanțare, mai ales că la început vei plăti promovarea, salariile, utilitățile și materia primă fără să vezi instantaneu rezultatul în vânzări.
Totodată, e bine să nu pleci la drum cu ideea că antreprenoriatul presupune mult timp liber. De fapt va fi necesar să muncești constant, să te implici și să dai dovadă de proactivitate. Aceste aspecte nu ar trebui să te sperie, pentru că în final vei avea un business al tău, care poate crește de la un an la altul, oferindu-ți atât satisfacții financiare, cât și mândria de a deține un brand de succes. Vei lucra pentru tine, vei avea libertate de decizie și independență financiară. Merită efortul, nu-i așa?
Ce tip de antreprenor ești?
În funcție de tipul de afacere în care te implici, există mai multe subcategorii de antreprenori. Află mai jos în care dintre ele te încadrezi și de ce factori este bine să ții cont în fiecare situație:
- Antreprenorii care lansează afaceri mici - nu își doresc neapărat un imperiu financiar și nu vor să reinventeze roata. Deschid de obicei afacerea de unii singuri și nu se gândesc la o franciză sau la o extindere. Urmăresc să transpună o idee într-o afacere, să ofere un serviciu sau produs de calitate și să își îmbunătățească viața, câștigând mai multă independență. Ca să reușească, au nevoie de o strategie potrivită și trebuie să își cunoască punctele forte, dar și pe cele slabe, astfel încât să se confrunte cu riscuri cât mai puține.
- Antreprenorii care lansează start-up-uri - au în plan să își transforme ideea într-un business de succes, care să scaleze și să obțină un profit cât mai consistent. Au o strategie bazată pe un model de afacere ce se poate implementa foarte simplu și poate fi aplicat și ulterior, când start-up-ul se dezvoltă și poate deveni o companie de mari proporții sau eventual o franciză. Amazon, Google și Apple sunt exemple de start-up-uri de succes. Pentru acest tip de afacere trebuie să ai la dispoziție suficient capital, o echipă bine pregătită și un plan realist, realizat pe termen lung.
- Intraprenorii - da, se poate în unele cazuri să fii antreprenor fără să ai propria afacere. Dacă ești angajatul unei companii și nu deții neapărat o poziție de conducere, dar dai dovadă de spirit antreprenorial și ai idei care pot revoluționa afacerea sau pot îmbunătăți modul de lucru, intri în această subcategorie. În timp, poți avansa în companie sau îți poți crea propriul business, în funcție de aspirațiile tale și de resursele pe care te bazezi.
- Antreprenorii care pun bazele companiilor de mari dimensiuni - aceste afaceri nu inovează în mod constant din punct de vedere al tipului de produse sau servicii. Cel mai frecvent, devin cunoscute pentru o anumită categorie de produse, iar ulterior diversifică gama sau o îmbunătățesc. Totodată, antreprenorii care dețin companii importante, precum Microsoft, au varianta de a-și extinde activitatea prin achiziționarea altor afaceri de succes, pe care le integrează în grup. Un antreprenor ce intră în această subcategorie pune de obicei pe primul loc atât menținerea sau creșterea vânzărilor, cât și crearea unei culturi interne puternice, la care să adere toți angajații. Dacă ești la început de drum, cel mai probabil este prea devreme să te gândești la acest stil de antreprenoriat, pentru care ai nevoie de multă experiență și de un capital considerabil.
- Antreprenorii care se bazează pe imitație - nu te gândi la o conotație negativă, ci mai degrabă la o persoană care dorește să reușească în afaceri și e dispusă să muncească pentru asta, însă vrea să își asume riscuri cât mai puține. Un astfel de antreprenor nu se folosește de propria viziune, ci copiază un model de afaceri existent, pe care îl adaptează la stilul său, dându-i o nouă viață. Practic, are deja la îndemână o idee care a funcționat, dar caută moduri de a o îmbunătăți.
- Antreprenorii inovatori - sunt cei care au mereu o idee nouă și originală, pe care își doresc să o crească într-o afacere de succes. Sunt de obicei și cei care își asumă cele mai multe riscuri, pentru că încep business-uri de la zero și testează piața, fără a avea certitudinea că ideea va fi una care le va aduce profit. Pentru a avea succes ca antreprenor inovator, trebuie să acorzi o atenție deosebită nevoilor clienților și tendințelor din piață. Poți astfel să sesizezi ce nou serviciu sau produs ai putea oferi, astfel încât să trezești interesul și să obții vânzări.
- Antreprenorii care achiziționează afaceri deja lansate - chiar dacă nu au o idee inovatoare, acești antreprenori știu să recunoască afacerile cu potențial și dețin suficient capital pentru a le cumpăra. Au astfel ocazia de a îmbunătăți un business deja existent, fără a-l porni de la zero. Spre deosebire de investitori, un astfel de antreprenor se implică direct și are o mare contribuție personală în companie. Chiar dacă numește un CEO care să se ocupe de bunul mers al lucrurilor, va fi întotdeauna activ și interesat de ceea ce se întâmplă cu afacerea.
- Antreprenorii analitici - sunt cei care, înainte de a lansa o afacere, sunt foarte minuțioși, analizează fiecare detaliu și se documentează foarte bine. Acest lucru îi ajută să scadă riscurile și să își crească șansele de profit, pentru că înțeleg foarte bine cadrul social și pe cel legal, tendințele pieței și rețetele de reușită aplicate de companii. Pot avea de pierdut doar la capitolul spontaneitate și agilitate, întrucât pot amâna punerea în practică a ideilor până când acestea nu mai sunt utile sau de actualitate. În rest, o bună analiză și o documentare amănunțită înseamnă și mai multe șanse de reușită.
- Antreprenorii abili și carismatici - încep de obicei prin a avea o afacere mică, în cadrul căreia își folosesc abilitățile și capătă experiență. Sunt genul de persoane care reușesc datorită felului lor de a fi: oameni curajoși, plini de încredere și concentrați pe ceea ce fac. Te încadrezi aici dacă ești omul care îi poate convinge pe ceilalți de orice, datorită abilităților de comunicare și persuasiune. Poți să vinzi un produs fără mari eforturi, ai putere de convingere și știi mereu cum evoluează piața și ce se caută.
- Antreprenorii sociali - sunt axați atât pe obținerea profitului, cât și pe îmbunătățirea vieții celorlalți. Dezvoltă produse și servicii care au un impact social și pot aduce schimbarea în lume: programe de educație, aplicații de terapie sau monitorizare a stării de sănătate, instituții bancare ce activează în zone defavorizate. Acești antreprenori măsoară succesul atât din punct de vedere al profitului financiar, cât și din perspectiva impactului social.
Care sunt responsabilitățile antreprenorului
Un antreprenor de succes îndeplinește mai multe responsabilități, iar menținerea unui echilibru între acestea asigură și succesul businessului. Vezi mai jos care sunt funcțiile antreprenorului:
Inițiază și conduce activitățile majore care țin de afacere
Dezvoltarea unei afaceri este una dintre funcțiile tradiționale pentru antreprenorii de succes. Pe măsură ce o societate evoluează, oamenii dezvoltă noi nevoi care pot fi satisfăcute de un antreprenor. Ideile de afaceri propun produse și/sau servicii care satisfac nevoile individuale ale cetățenilor sau nevoile comunitare (construcția unui pod sau a unei autostrăzi etc.).
Identificarea acestei nevoi și planificarea unui mod de soluționare se află în sarcinile unor antreprenori de succes. Un bun antreprenor este capabil să ia decizii în momente critice, să soluționeze conflictele și să fie un exemplu pentru angajați.
Repartizează responsabilitățile angajaților (cel puțin la început)
Antreprenorii de succes stabilesc o direcție spre care se îndreaptă sarcinile de lucru ale angajaților. De asemenea, angajează personal calificat și competent, un aspect esențial mai ales la început de drum.
Antreprenorul este responsabil și pentru stabilirea structurii organizaționale și a mediului de lucru care să favorizeze maximizarea potențialului angajaților. Deseori, succesul unei afaceri depinde foarte mult de contribuția angajaților. Această definire a rolurilor angajaților ajută și la reducerea riscului de conflicte, stimulează productivitatea și crește moralul angajaților.
Previzionează schimbările din industrie/mediul de afaceri
Majoritatea businessurilor se confruntă cu incertitudine atât în primii ani de activitate, cât și mai târziu. Una dintre funcțiile deosebite ale unor antreprenori de succes este că aceștia ajung să previzioneze, pe baza datelor financiare și a unor aspecte macro (schimbări economice, politice etc), provocările viitoare. De aceea, sunt capabili să reacționeze mai bine și mai rapid.
Această abilitate te poate ajuta ca antreprenor să iei decizii precum creșterea sau scăderea producției unui anumit produs, achiziția unui software care îți poate înlesni anumiți pași sau contractarea unui credit.
Creează noi locuri de muncă
Atunci când deschizi o afacere sau plănuiești o extindere, trebuie să ai în vedere și angajarea de personal.
Un antreprenor de succes trebuie să ia în calcul cine se va ocupa de noile procese, care persoane sunt capabile să rezolve sarcinile administrative etc. Chiar și atunci când nu te ocupi tu de angajări, tot trebuie să studiezi piața pentru a alege cele mai bune oferte de servicii (utilități, software, programator etc.).
Identifică noi oportunități de afaceri
Mulți antreprenori de succes sunt în căutare de noi oportunități pentru a-și extinde afacerea sau pentru a stimula vânzările. Aceștia identifică noile produse care vor fi lansate și noile piețe pe care vor intra. De asemenea, sunt deschiși față de clienți și astfel descoperă noi modalități de a personaliza produse, servicii sau experiențe.
Analizând competiția, antreprenorii de succes descoperă ce fac diferit alți oameni de afaceri și ce îi aduce în frunte. În acest sens, este necesară participarea la evenimente de networking, precum și citirea publicațiilor despre tendințele din industrie.
Îmbunătățește calitatea vieții cumpăratorilor
Standardul de viață se poate îmbunătăți prin dezvoltarea de produse și servicii. Inovațiile din producție ajută la crearea de noi produse și reducerea prețului, act care permite afacerii să aibă profit și clienți mulțumiți. În plus, dacă produsele sunt de calitate și la un preț mai mic, clienții vor reveni.
De asemenea, dacă oamenii folosesc mai puțini bani pentru anumite produse, economisesc. Aceste economii pot fi folosite pentru alte scopuri. Posibilitatea de a avea produsele necesare pentru un trai decent și de a economisi se traduce printr-un standard de viață mai bun.
Își asumă riscuri
Odată cu lansarea unei afaceri, majoritatea antreprenorilor de succes petrec timp documentându-se și analizând la rece lucrurile pentru a se asigura că ideile lor vor fi bine primite de public. O altă funcție a unui antreprenor este să elimine riscul de eșec prin luarea de măsuri.
Aceste măsuri pot include angajarea de personal competent și dedicat culturii organizaționale, obținerea unei asigurări pentru cele mai riscante categorii ale businessului și atragerea de investitori dispuși să investească în dezvoltarea afacerii.
Adaptează noile tehnologii la businessul lor
Tehnologia evoluează rapid, iar anumite produse sau servicii pot deveni învechite odată cu apariția unor noi tehnici de producție. Un antreprenor este responsabil și pentru folosirea și adaptarea noilor tehnologii în activitățile firmei. Printre sarcinile lor se află:
- Analizarea și documentarea celor mai recente modalități de a reduce costurile de producție, procesare, administrare;
- Renunțarea la echipamentele și uneltele care nu îmbunătățesc profitabilitatea firmei;
- Organizarea de traininguri pentru angajați pentru a se familiariza cu noile aparaturi, unelte, programe informatice;
- Folosirea uneltelor actuale de marketing pentru a ajunge cât mai ușor la publicul-țintă.
În contextul unui mediu în continuă schimbare, antreprenorul de succes trebuie să descopere oportunitățile fezabile pentru a-și îmbunătăți procesele firmei și pentru a obține un avantaj competitiv.
Calitățile unui antreprenor de succes
Teoretic, fiecare dintre noi are potențialul de a deveni antreprenor. Sigur, nu toți ne naștem cu anumite abilități, precum antreprenorii abili și carismatici, însă ni le putem modela pe parcurs. În aproape orice domeniu, practica și ambiția contează mai mult decât talentul nativ, atâta timp cât acesta nu este pe deplin utilizat. Prin muncă, poți ajunge un om de afaceri de succes, mai ales dacă urmezi un program de coaching, te înscrii la cursuri de profil, citești cărți de antreprenoriat și dezvoltare personală.
Iată care sunt calitățile, native sau deprinse, pe care ar trebui să le ai dacă vrei să fii un antreprenor de succes:
1. Încredere în tine și rezistență la stres
Lumea afacerilor este una competitivă și deseori agresivă. În plus, oamenii cu care negociezi și semnezi contracte vor să le transmiți încredere. Dacă nu crezi în compania ta și în visul tău, nu vei reuși să obții investițiile necesare, nu vei putea să îți inspiri angajații și vei renunța la primul obstacol care îți apare în cale.
2. Abilități de comunicare
La prima vedere, ți se poate părea simplu să scrii un e-mail, să ții o ședință sau să discuți cu furnizorii. Totuși, modul în care expui informația, postura, tonalitatea sau limbajul non verbal pot cântări chiar mai mult decât ceea ce ai de spus. Nu-ți face griji dacă ai probleme cu aceste aspecte, pentru că există cursuri de dezvoltare și de public speaking, precum și programe de training din care înveți cum să comunici în scris.
3. Pasiune pentru ceea ce faci
Ai putea să deschizi o afacere doar pentru că îți dorești o creștere a veniturilor și un grad mai mare de independență. Problema este că dacă nu ai altă motivație și nu te pasionează munca ta, nu te vei strădui cu adevărat să excelezi și nu vei da niciodată 100% din ce poți. Chiar dacă afacerea merge din inerție, pentru că ai o idee bună sau produsele pe care le vinzi sunt populare, pe termen lung vei stagna și nu vei ajunge la performanțele avute de un om pasionat.
4. Creativitate
Ideea de pornire a businessului nu este singurul aspect pentru care îți trebuie imaginație. Când ești antreprenor, trebuie să gândești rapid și să cauți soluții prin care să rezolvi problemele apărute pe parcurs în funcționarea afacerii. De multe ori, te vei baza pe cifre exacte sau pe experiențele deja avute. Vor exista însă și destule ocazii în care va fi necesar să găsești soluții originale, iar pentru asta ai nevoie de gândire creativă.
5. Empatie și asertivitate
Aceste calități îți sunt necesare pentru a comunica deschis cu angajații tăi și a nu ajunge la reacții agresive atunci când lucrurile nu merg conform planului. Majoritatea antreprenorilor de succes știu că resursa principală pe care se bazează afacerea e reprezentată de echipa implicată în proiect. De aceea, nu trebuie să uiți că fiecare angajat din compania ta este important, iar de satisfacția echipei depind rezultatele finale.
6. Capacitate de învățare
Ca antreprenor, va fi necesar să înveți și să te dezvolți în mod continuu. Fie că este vorba despre aspecte tehnice, detalii legate de marketing sau informații de contabilitate, este esențial să poți asimila rapid cunoștințele și să înțelegi cifrele care ți se prezintă. Uneori, vei învăța chiar de la angajații tăi, alteori va fi nevoie de cursuri sau cărți. Un bun antreprenor știe că trebuie să se adapteze din mers și să își lărgească orizontul.
Ce stă la baza unei afaceri de succes
Antreprenoriatul este un drum anevoios, dar plin de satisfacții, indiferent de domeniul în care activezi. Deși succesul poate însemna lucruri diferite în funcție de domeniu, există câteva aspecte comune afacerilor de succes. Mai jos sunt cele mai importante dintre ele.
Disponibilitatea de a risca
Oamenii de afaceri care își asumă riscuri au o probabilitate mai mare de succes decât cei care au o atitudine mai tradiționalistă.
Un business de succes poate fi suficient de relaxat încât să urmeze o evoluție stabilă, însă nu renunță la asumarea riscurilor. Antreprenorii de succes știu că eșecul este doar primul pas spre a avea succes. Și deși privesc lucrurile realist și obiectiv, oamenii de afaceri de succes sunt deschiși la schimbare.
Valoare
O afacere de succes oferă o valoare unică. Prin această se deosebește de alte businessuri din același domeniu și atrage atenția clienților.
Nu este posibil ca toate afacerile să aibă prețul cel mai mic, motiv pentru care este important să pui accentul și pe alte beneficii. Programele de loialitate, susținerea experților din domeniu, serviciul clienți personalizat post-vânzare sunt doar câteva moduri prin care te poți deosebi de competitori.
Tenacitate
Pentru a putea obține succesul și pentru a rămâne în vârf, afacerile de succes trebuie să fie tenace și persistente, chiar și în fața problemelor.
Tenacitatea te ajută să faci față situațiilor dificile și să accepți mai ușor eșecurile. Există situații tensionate în orice business, dar, dacă ești tenace și perseverezi în ciuda dificultăților, pentru a-ți atinge obiectivele, probabil că vei obține o afacere de succes.
Business centrat pe nevoile clienților
Acest aspect poate părea evident, însă nu toate afacerile au în centrul lor clientul. Primul pas pentru a avea clienți mulțumiți este să creezi produce și servicii adaptate nevoilor lor.
Clientul trebuie să știe că îți pasă de nevoile sale, că ești dispus să faci concesii și schimbări (acolo unde este cazul) în privința produselor/serviciilor, a livrării sau a zonei de serviciu clienți. Sunt suficiente câteva păreri proaste pentru a afecta imaginea firmei.
De ce revin clienții la un anumit brand? Deseori, acest lucru ține de modul în care au fost tratați și este chiar mai important decât prețul. De exemplu, Amazon trimite produse noi în locul celor pierdute. Chiar dacă ești la început, dacă oferi o experiență bună de cumpărare, clienții vor reveni.
O strategie bună de marketing
O parte din succesul afacerilor de top este reprezentată de o strategie eficientă de marketing. Oamenii nu au cum să știe de produsele și/sau serviciile tale dacă nu le promovezi.
Îmbinarea publicității offline (afișe și panouri) cu marketingul online prin blog, Google, newsletter, rețele sociale te ajută să atragi mai mulți clienți decât dacă ai alege doar una dintre aceste variante.
O viziune
Dacă nu ai o viziune sau o misiune pentru companie, afacerii îi va lipsi acel ceva specific, iar acest lucru poate influența negativ profitabilitatea.
Majoritatea afacerilor de succes au o viziune, acel ceva spre care țintesc. Pentru a avea succes, își stabilesc obiective pe termen scurt, mediu și lung, pentru care lucrează în fiecare zi.
Viziunea afacerii nu este instalată doar la nivel de management, ci este insuflată și angajaților, indiferent de postul ocupat, pentru ca toată lumea să lucreze în sincron pentru a atinge obiectivele.
Cunoașterea informațiilor financiare ale firmei
O componentă de bază a companiilor de succes este reprezentată de informațiile și documentele financiare. Oamenii de afaceri de succes știu ce venituri dețin și care sunt cheltuielile firmei.
Urmărirea evoluției finanțelor ajută o firmă să identifice acele cheltuieli care susțin businessul, precum și posibilele pericole financiare. Când ești la curent cu evoluția veniturilor și a cheltuielilor, poți alege când este momentul oportun pentru investiții, poți opta pentru anumite inovații, achiziția de noi echipamente sau contractarea unor noi furnizori. De asemenea, vei ști când este momentul potrivit pentru noi angajări.
Pentru companiile mai mici, externalizarea unei părți din sarcinile financiare poate fi o alegere bună. Odată ce te vei dezvolta, vei putea avea și un departament financiar-contabil.
Lideri pasionați
Liderii pasionați de antreprenoriat și de domeniul în care activează sunt coloana vertebrală a unei întreprinderi.
O afacere de succes se remarcă și printr-un lider sau o echipă de management care lucrează în așa fel încât și angajații sunt la fel de încântați de produsele/serviciile oferite de firmă. Un business care cultivă un astfel de mediu va livra produse și servicii de calitate, iar clienții vor reveni.
Angajați competenți, pasionați și responsabili
Angajații sunt esențiali pentru succesul oricărei afaceri. De aceea, este important ca aceștia să știe și să se identifice cu misiunea companiei.
Antreprenorii de succes iau măsuri pentru ca salariații să fie liberi să își asume decizii și să colaboreze. Pe scurt, este indicat să creezi un mediu deschis și prietenos și nu un climat bazat pe micromanagement. Colaborarea la locul de muncă contribuie la produse și servicii calitative și la clienți mulțumiți.
Companiile de succes recunosc angajații valoroși și depun eforturi pentru ca ei să lucreze în continuare acolo.
Acest lucru se traduce atât printr-un salariu competitiv, cât și prin alte beneficii, precum câteva zile pe săptămână cu posibilitatea de a lucra de acasă, zile de concediu în plus, tichete de vacanță, card cultural. Cu astfel de instrumente crești motivația angajaților, iar aceștia te vor răsplăti, fiind mai implicați.
Angajații ar trebui să aibă oportunități de a avansa, în domeniul în care lucrează sau pe laterală, acolo unde este posibil. Astfel, nu vei risca să pierzi un angajat valoros.
Adaptabilitate
Adaptabilitatea este un alt ingredient al companiilor de succes. Firmele reziliente și care trec cu bine peste testul timpului sunt cele mai adaptabile.
Având în vedere ritmul alert al evoluției tehnologice, schimbările în business și tendințele în industrie, este esențial ca afacerea să se adapteze ușor cerințelor clienților.
Diversitate
Diversitatea este cu atât mai importantă în zilele noastre când consumatorii și mediul de business doresc să fie mai inclusivi și responsabili social.
Ideea că două capete sunt mai bune decât unul are un sâmbure de adevăr, însă, doar atunci când cele două capete au moduri diferite de a vedea o problemă. În caz contrar, o companie poate da, în aceeași voce, un răspuns greșit. Diversitatea și colaborarea contribuie la inovare.
Cum să dezvolți și să menții o afacere de succes
Pentru a dezvolta o afacere de succes este important să ții cont de câteva aspecte. Mai jos sunt câteva lucruri avute în vedere de antreprenorii de succes.
Înțelege piața și definește indicatorii de performanță
Nu subestima documentarea detaliată a produselor/serviciilor, a pieței și a competiției. Vei avea nevoie de informații despre clienții ideali, despre posibilități de creștere, cerere, tendințe pe piață și altele.
Acestea sunt esențiale pentru a putea lua decizii informate și realiste, precum și pentru a stabili obiectivele firmei.
De asemenea, este necesar să identifici cei patru P: produsul, prețul, promoțiile și plasamentul (locația). Ele te vor ajuta în documentare, în definirea planului de marketing, a portretelor clienților și îți vor oferi indicii și idei dacă nu știi ce decizii să iei în privința afacerii.
Gândește-te și la așteptările tale de business, ce ți-ai dori pentru viitor și cum se compară aceste idei cu previziunile realiste pe care le poți stabili pe baza informațiilor pe care le ai la dispoziție.
Schițează un plan de afaceri
Indiferent dacă creezi un plan de afaceri clasic sau un document în care treci doar obiectivele businessului, acestea trebuie scrise, atât pentru a avea o idee asupra viitorului, cât și pentru a avea ce să prezinți partenerilor de afaceri și/sau creditorilor.
Astăzi este mai ușor ca niciodată să creezi un plan de afaceri. Documentul poate fi depozitat în cloud și ușor accesibil celor interesați. Pe parcurs, poate fi modificat pentru a corespunde mai bine schimbărilor prin care trece compania.
Se pare că simplul act de a scrie obiectivele de afaceri te ajută să le atingi mai ușor.
Stabilește obiective de venituri și profit
Pentru ca o afacere să fie de succes trebuie să obțină suficiente venituri pentru a suporta cheltuielile de producție și pentru a obține un profit care poate fi reinvestit pentru creșterea companiei.
La stabilirea obiectivelor ia în calcul sursa materiilor prime, producția, salariile, utilitățile, chiria, mijloacele de transport și alte cheltuieli. Astfel, vei determina de ce venituri este nevoie pentru a le acoperi.
Tot acum poți arunca un ochi pe prețuri. Cât de potrivite sunt prețurile? Ce cantitate de produse trebuie să vinzi pentru a-ți atinge obiectivele legate de profit? Notează toate aceste informații pentru a ști ceea ce trebuie să faci pentru ca afacerea ta să aibă succes.
Angajează persoanele potrivite
În funcție de cerere și de buget, este ideal să te înconjori de experți în domeniile pe care nu le stăpânești. Solicită informații și feedback, implică-i în deciziile pe care le iei și care îi afectează în mod direct sau indirect.
De asemenea, este indicat să dezvolți o strategie pentru a putea măsura rezultatele echipelor tale. Dacă stabilești încă de la început un sistem, vei putea să crești afacerea fără griji, știind că ai o bază.
O greșeală frecventă a antreprenorilor este că încearcă să facă prea multe singuri. Evită să te supraîncarci. Chiar și la început, ai la dispoziție soluții. Contactează experți colaboratori dacă nu îți permiți să angajezi o echipă completă.
O altă idee bună de a avea angajați fericiți și motivați este să le răsplătești reușitele. După proiectele majore sau regulat, eventual de sărbători, le poți oferi carduri cadou sau carduri culturale. Dacă dorești acest lucru îl poți oferi și lunar.
Pentru a-i ajuta să își încarce bateriile după job le poți oferi un card pentru sport. Oferindu-le astfel de beneficii, angajații stau mai mult timp în companie, deoarece observă că îți pasă cu adevărat de nevoile lor.
Dorești să obții un card cadou pentru angajații tăi? Pentru beneficiile extrasalariale nu se aplică impozitul pe venit de 10% iar sumele deductibile în limita a 5% din cheltuielile cu salariile!
Ascultă-ți clienții
Oamenii vor vorbi despre produsele/serviciile tale, indiferent dacă îi întrebi sau nu. Îi asculți? Poți folosi metode tradiționale precum apelurile telefonice sau e-mailuri pentru a discuta cu ei. De asemenea, te poți informa regulat despre răspunsul direct al clienților, în mediul online. Ce se spune despre brand pe rețelele sociale, pe platformele online de recomandări, pe propriul site/blog?
Ascultă ceea ce spun clienții, fii adaptabil și flexibil, însă nu te îndepărta foarte mult de misiunea companiei, de valori și obiective.
Cultivă încrederea
Baza unei afaceri de succes este încrederea clienților. Peste 70% dintre aceștia spun că sunt atenți la reclamele de la brandurile în care au încredere.
Pentru a le obține încrederea este necesar să iei măsuri ca produsele/serviciile tale să le depășească așteptările.
Ce strategii adoptă antreprenorii de succes din lume
Antreprenori de succes din lume au câteva lucruri în comun care i-au făcut memorabili și adorați de milioane de oameni. Mai jos sunt câteva exemple de antreprenori de succes și sfaturile lor.
- Richard Branson - fondatorul mai multor companii de succes recomandă să te provoci zi de zi. Pentru el, viața este o educație continuă din care are mereu ceva de învățat;
- Steve Jobs - este dificil să conduci un business, însă celebrul antreprenor spune că va fi mai ușor dacă ești pasionat de ceea ce faci. Să crezi în munca ta;
- Jeff Bezos - ne spune să ne asumăm riscuri. Nu vom ști niciodată dacă ideile noastre vor avea succes până ce le punem în aplicare. De asemenea, tot Bezos spune că nu regretă foarte mult eșecurile, cât situațiile în care nu a pus în aplicare o idee;
- Henry Ford - este cunoscut pentru citatul „Indiferent dacă tu crezi că poți sau crezi că nu poți, ai dreptate”. Așadar, este important să crezi în forțele proprii și că vei găsi un mod de a trece peste obstacole;
- David Karp - fondatorul Tumblr crede că antreprenorii de succes trebuie să aibă o viziune asupra companiei lor pe care, mai apoi, să o pună în practică;
- Arianna Huffington - recomandă să îți înfrunți fricile. Tot ea vede curajul drept un mușchi care trebuie exersat. Pe măsură ce lucrezi, devii mai neînfricat;
- Walt Disney - spunea că lumea este plină de idei, însă succesul vine din punerea lor în practică;
- Tony Hsieh - recomandă să îți lași suficient timp pentru a înțelege industria. Evită să intri pe o piață doar pentru că pare că oamenii de afaceri se îmbogățesc. Înțelege domeniile care te interesează și apoi pornește la drum;
- Larry Page - ne spune să oferim clienților mai mult decât se așteaptă. Astfel, te vei face mai ușor remarcat în industrie și îți vei construi o comunitate.
Angajații sunt un element esențial al unei afaceri de succes. Răsplătește-i pentru munca și rezultatele lor oferindu-le carduri de bonuri, carduri culturale, carduri cadou sau tichete de vacanță. Intră pe pluxee.ro pentru a solicita o ofertă!
Antreprenoriatul nu este simplu, dar îți oferă satisfacția de a-ți dezvolta propriul proiect și de a deveni o persoană independentă din punct de vedere profesional. Odată ce decizi că vrei să urmezi acest drum, perseverează și luptă-te pentru visul tău, iar rezultatele nu vor întârzia să apară, mai ales dacă vei avea aproape o echipă motivată și apreciată.
Sursa foto: Shutterstock & iStock