Cultura organizațională: de ce este importantă aprecierea? 9 sfaturi de la Magor Csibi
29 Decembrie 2022
Dacă îți dorești să construiești o cultură organizațională puternică și sănătoasă, trebuie să te întrebi în primul rând cât de apreciați se simt angajații tăi. Atunci când le recunoști valoarea, aceștia sunt mai motivați, mai implicați și mai loiali. Descoperă cele 9 sfaturi ale lui Magor Csibi prin care le poți demonstra angajaților tăi cât de mult îi apreciezi.
Astăzi, companiile sunt tot mai atente la nevoile emoționale ale angajaților și pun mai mult accent pe legătura dintre angajații mulțumiți și implicați și succesul companiei. Un angajat apreciat la locul de muncă va fi mult mai implicat, va veni cu idei și soluții noi menite să crească performanța în cadrul organizației.
Cum încurajează companiile angajații să devină cea mai bună versiune a lor și să se simtă bine? Implementând conceptul de wellbeing pentru angajați, care arată aprecierea pentru aceștia. Micile gesturi sunt binevenite și necesare pentru ca angajații să se simtă apreciați în cadrul companiei.
Aprecierea la locul de muncă și nevoile angajaților
Între companie și angajat este semnat în mod oficial un contract de muncă, în care sunt stipulate cele mai importante informații despre modul în care va decurge cooperarea. În plus, vorbim și despre un „contract psihologic”, așa cum îl denumește Magor Csibi, Head of Leadership and Organizational Culture Practice, Trend Consult Group. Ce presupune acesta? O înțelegere firească dintre angajat și angajator, prin care aceștia își asumă reciproc respectarea nevoilor psihologice:
- nevoia de relaționare;
- nevoia de autonomie;
- nevoia de competență și dezvoltare;
- nevoia de sens și scop;
- nevoia de predictibilitate și siguranță;
- nevoia de stimă de sine;
- nevoia de încredere.
Cele mai multe dintre aceste nevoi sunt acoperite de aprecierea la locul de muncă. Știai că 80% dintre oameni spun că lucrează mai eficient în momentul în care sunt apreciați mai mult? De asemenea, află că în momentul în care o persoană decide să plece din companie, de cele mai multe ori, este vorba despre neîndeplinirea nevoilor psihologice.
▶️ Află de ce este importantă starea de bine la locul de muncă.
La ce duce lipsa aprecierii la locul de muncă?
Conform statisticilor, cei mai mulți angajați părăsesc locul de muncă din cauza încălcării nevoilor psihologice, adică din cauza lipsei aprecierii. Lipsa aprecierii afectează performanța organizațiilor, în special prin burnoutul suferit de către angajați. Implicarea angajaților este un alt concept afectat de lipsa aprecierii. Angajații cărora nu le este arătată aprecierea vor depune doar minimul efort sau, în cazuri mai grave, vor încerca să afecteze buna desfășurare a acțiunilor companiei.
▶️ Citește mai multe despre sindromul burnout, cum poate fi prevenit și tratat.
Diferența dintre climat organizațional și cultura organizațională
Între climatul organizațional și cultura organizațională există o diferență importantă. Climatul este definit de percepțiile fiecărei persoane dintr-o organizație și emoțiile generate de aceste percepții.
Una dintre marile provocări actuale este faptul că oamenii acordă mai multă importanță climatului decât culturii organizaționale. Cultura se referă la așteptările fiecărei persoane dintr-o organizație în ceea ce privește comportamentele. Mai pe scurt: cum se comportă oamenii dintr-o organizație când nimeni nu se uită la ei.
Cum se poate construi o cultură a aprecierii în organizație?
Principalul motiv pentru care într-o organizație nu se poate vorbi despre o cultură a aprecierii este lipsa calității. Acest lucru nu se întâmplă din rea-voință, ci din dorința de a avea rezultate, focusul fiind pe cifre și mai puțin pe ceea ce contează cu adevărat: care este sensul fiecărui angajat dintr-o organizație și care este adevăratul scop al fiecărui business?
9 sfaturi pentru practicarea corectă a aprecierii
În cele ce urmează, îți vom explica de ce este importantă aprecierea în cadrul culturii organizaționale și, de asemenea, vei afla 9 sfaturi despre cum poți să le arăți angajaților cât îi apreciezi, de la Magor Csibi.
Chiar și în organizațiile în care sunt practicate aprecierea și recompensarea angajaților, în mare parte, acestea sunt automatisme.
- Un prim sfat pentru a practica în mod corect aprecierea este dorința de schimbare. Managerii din fiecare companie trebuie să analizeze activitatea din companie și să își dorească ei schimbarea, să vrea cu adevărat să pună bazele unei culturi a aprecierii.
- Un al doilea sfat se referă la microcultura dintre angajați. În momentul în care angajații observă că managerii sunt orientați doar spre cifre și nu sunt preocupați de partea umană a managementului, a echipelor pe care le conduc, aceștia pot să genereze o microcultură a aprecierii. Ce presupune acest lucru? Angajații vor începe să se aprecieze între ei în fiecare zi, iar cu timpul, majoritatea oamenilor din department sau din companie, va adopta același obicei și lucrurile se vor schimba în bine. Chiar și persoanele care erau focusate doar pe rezultate și nu pe crearea unor conexiuni care să crească productivitatea, vor învăța să aprecieze cu adevărat, iar atmosfera per total va deveni una propice tuturor.
- Al treilea sfat aduce în atenție menținerea obiceiului de a aprecia colegii sau angajații. După ce trece entuziasmul de început, când fiecare dorește să facă parte dintr-o microcultură sau când un manager tocmai a realizat cât de bine face aprecierea persoanelor pe care le manageriază, este importantă și menținerea obiceiului. Oamenii găsesc mereu ce să aprecieze în jurul lor, însă focusul este în principal pe lucruri negative și uită să ofere celor din jur gânduri pozitive.
- Al patrulea sfat se referă la reducerea competitivității dintre angajați. În România, competitivitatea este la nivel înalt, iar acest lucru nu este unul pozitiv. Într-o organizație, fiecare persoană ar trebui să învețe să gândească lucrurile prin prisma lucrului în echipă. Performanța poate fi obținută împreună, nu în competiție. Când competitivitatea este redusă, aprecierea celorlalte persoane va veni de la sine.
- Al cincilea sfat are în vedere redefinirea rolurilor de manager și lider. Astfel, managerul ar trebui să acorde mai multă atenție fiecărei persoane din echipă și să își ajute echipa să performeze. Este important ca managerii și liderii să reducă presiunea asupra angajaților. Astfel, aprecierea va fi în ambele sensuri: atât din partea angajaților, cât și din partea managerilor.
- „Fapte, nu vorbe” s-ar putea numi al șaselea sfat. Este deosebit de important ca aprecierea să fie arătată, nu doar rostită. Aprecierile rostite mecanic nu au niciun impact asupra oamenilor. Astfel, aprecierile detaliate, la obiect, vor avea un impact pozitiv atât asupra persoanelor care le vor primi, cât și asupra persoanelor care le oferă.
- Al șaptelea sfat se referă la modul în care este primită o apreciere. Nu multe persoane știu să răspundă în momentul în care primesc o apreciere, iar conversația se întrerupe brusc după un simplu „mulțumesc”. Astfel, când primești o apreciere, mulțumește, iar dacă acolo se încheie conversația, nu este problemă. Lasă o pauză de câteva minute, iar apoi adresează-te persoanei care te-a apreciat și spune-i cât de mult înseamnă cuvintele ei.
- Al optulea sfat este despre vânarea greșelilor. În loc să te concentrezi pe atragerea atenției cuiva care a greșit, îndreaptă-ți atenția pe ceea ce a făcut pozitiv în acea zi. Astfel, comportamentele se vor schimba de la sine, fără efort și fără discuții negative.
- Ultimul sfat, al nouălea, este despre apartenență: caută locul unde te simți cel mai bine, unde poți să aparții fără să faci vreun compromis, unde poți să fii autentic și unde poți să oferi apreciere fără efort.
Pluxee te ajută să apreciezi angajații
Alege un partener de încredere precum Pluxee și arată-le angajaților tăi aprecierea, în mod pragmatic. Pluxee este partenerul care sprijină și contribuie la îmbunătățirea calității vieții angajaților care beneficiază de carduri, indiferent dacă este vorba despre un card cadou, un card de vacanță sau diverse pachete de wellbeing. Te putem ajuta să le arăți oamenilor din echipa ta aprecierea pentru efortul depus în cadrul companiei și să îi încurajezi să se dezvolte pe plan personal.
▶️ Pentru a le arăta angajaților aprecierea, cere o ofertă pentru cardul Cadou. Cardul cadou poate fi utilizat pentru a achiziționa îmbrăcăminte, încălțăminte, jucării, electronice și electrocasnice, cosmetice, bijuterii, cărți, obiecte de mobilier, decorațiuni și altele asemenea, în funcție de dorințele angajaților.
Acestea fiind spuse, aprecierea la locul de muncă este unul dintre pilonii unor relații de succes, dintre angajați și angajatori și dintre angajați. Indiferent de situație, dialogul și aprecierile vor rezolva orice inconvenient.
Sursa foto: Shutterstock
Articol scris în colaborare cu Magor Csibi
În prezent Magor Csibi este Head of Leadership and Organizational Culture Practice în cadrul Trend Consult Group. Cu o experiență vastă în domenii precum strategie și cultură organizațională, leadership, sau antreprenoriat social, el a condus timp de 7 ani WWF Romania, cea mai mare organizație de conservare a naturii la nivel international. Misiunea lui este de a schimba în bine cultura unei organizații și crede cu tărie ca putem avea “o cultură umanistă, organizații cărora le pasă și lideri autentici.”