Motivarea angajaților: rețeta performanței companiei tale
29 Martie 2023
Motivarea angajaților poate fi o provocare, mai ales dacă nu știi de unde să începi. În primul rând, ai nevoie să-ți dai seama dacă membrii echipei tale sunt demotivați, iar ulterior trebuie să alegi metodele de motivare potrivite. Fiecare angajat are propria sa personalitate și propriile sale necesități, însă există soluții prin care poți mulțumi întreaga echipă. Află mai multe despre soluțiile pe care le ai la dispoziție.
O companie de succes se bazează pe manageri competenți și echipe performante. Dacă și tu ești unul din acei antreprenori motivați și îți dorești să ocupi un loc de top pe piață, să atragi doar angajați buni și să te diferențiezi de competiție printr-o cultură organizațională sănătoasă și modernă, este necesar să aplici câteva metode de motivare a angajaților.
Descoperă în cele ce urmează tot ce trebuie să știi.
- Întrebări despre motivarea angajaților
- Cum îmi dau seama că angajații mei sunt demotivați?
- Metodele de motivație a angajaților chiar ajută compania?
- Studii despre motivarea angajaților
- Tehnici de motivare a personalului
- Factori motivationali. Ce instrumente putem utiliza pentru a avea angajați motivați
- De unde știu ce strategie de motivare este mai potrivită pentru angajații mei?
- Motivarea angajaților prin metode nefinanciare este posibilă?
- Sistemul de recompense în motivarea personalului. Ce este și ce rol are
- Strategii pentru a menține motivația personalului
- Trenduri pe piața din România în motivarea angajaților
Întrebări despre motivarea angajaților
Indiferent că ești un antreprenor la început de drum sau ai deja ani de experiență, însă ai observat câteva schimbări în comportamentul angajaților tăi și nu știi cum să le gestionezi, probabil ai câteva întrebări despre motivarea angajaților.
Descoperă în continuare care sunt cele mai comune întrebări pe care și le adresează antreprenorii cu privire la motivarea angajaților.
Cum îmi dau seama că angajații mei sunt demotivați?
Atunci când ai o relație bună cu angajații tăi, ai posibilitatea de a observa anumite modificări în comportamentul și atitudinea lor, care ar putea să le afecteze productivitatea și eficiența la locul de muncă. Iată câteva semne la care să fii atent:
- întârzierile fără motiv – atunci când observi că angajații tăi întârzie des și fără motiv, este momentul să îți pui un semn de întrebare;
- creșterea absenteismului – întârzierile fără motiv, duc, pe termen lung, la creșterea absenteismului nemotivat. Acesta nu denotă altceva decât detașarea angajatului față de locul de muncă și scăderea loialității acestuia;
- schimbările de dispoziție față de tine și de colegi – schimbarea subită a comportamentului unui angajat, cu siguranță, are un motiv întemeiat în spate. Discută cu angajatul tău și află ce anume îl nemulțumește.
Toate aceste „simptome” pe care le manifestă angajații la locul de muncă sunt semne ale faptului că sunt demotivați. Demotivarea, la rândul său, a contribuit la apariția unui fenomen denumit „quiet quitting”. Acest termen se referă la faptul că angajații nu mai au nicio implicare emoțională la locul de muncă și își văd jobul strict ca pe o sursă de venit.
Metodele de motivație a angajaților chiar ajută compania?
Da, implementarea unui sistem de recompense în motivarea angajaților are multiple beneficii asupra companiei, majoritatea dintre ele fiind demonstrate prin studii de specialitate.
Studii despre motivarea angajaților
Principalul beneficiu al motivării angajaților este dat de performanța crescută a acestora, acest lucru fiind susținut și printr-un studiu publicat pe Harvard Business Review, la care au luat parte peste 20.000 de angajați.
Conform unui alt studiu, publicat în Journal of Education and Practice, existența unui sistem de motivare a angajaților poate contribui la scăderea numărului de persoane care părăsesc compania. Atunci când angajații se simt apreciați și recompensați corespunzător, vor rămâne fideli angajatorului actual.
Pentru că există mai multe studii despre motivarea angajaților, nu putem să nu menționăm un alt studiu efectuat despre motivația prezenței la locul de muncă. Acesta susține că, în cadrul organizațiilor care nu au un sistem de motivare a angajaților, nivelul absenteismului nemotivat este mai mare. Atunci când angajații nu se simt apreciați, motivația acestora de a se prezenta la locul de muncă și de a lucra eficient scade, acesta fiind un alt motiv care demonstrează încă o dată importanța motivației angajaților.
Tehnici de motivare a personalului
Există numeroase abordări cu privire la motivarea personalului, unele dintre ele ușor de intuit de către orice specialist în HR. Desigur, nu trebuie să ne rezumăm la una singură și nici să le aplicăm pe toate, deoarece fiecare organizație are propriul profil și propria cultură.
Iată câteva dintre cele mai cunoscute și utilizate tehnici și strategii de motivare a personalului:
Principalele teorii ale motivării personalului
Teoria precede mereu practică, iar pentru a atinge obiectivele cu privire la motivarea angajaților trebuie să cunoaștem, înainte de toate, principiile cu privire la ce îi impulsionează pe oameni și care sunt prioritățile lor. Cele mai cunoscute teorii cu privire la motivarea personalului sunt:
Teoria ierarhiei nevoilor, după Maslow
Abraham Maslow este cel care a realizat piramidă nevoilor, iar conform teoriei sale, nevoile de pe treptele inferioare trebuie satisfăcute înainte de a se trece la cele de pe treptele superioare.
Ierarhia nevoilor umane arată, în viziunea lui Maslow așa:
Angajatorul este o parte importantă când vine vorba despre nevoile umane universale. Începând cu faptul că de angajator depind adesea aspectele de la baza piramidei - locuința, de pildă - și ajungând până la treaptă a patra a piramidei, unde regăsim aspecte cu privire la statut și recunoaștere.
Teoria lui Maslow este importantă în abordarea motivării angajaților pentru că arată ce lucruri sunt importante pentru orice om, indiferent de funcția deținută, vârstă sau sex.
Teoria lui Herzberg
Herzberg a observat că la locul de muncă motivația ține de factori de igienă - care contribuie la înlăturarea insatisfacției, dar nu duc și la creșterea satisfacției - și de factori motivationali.
În opinia lui Frederick Herzberg, factorii de igienă, care nu cresc satisfacția, dar care pot crea insatisfacție, sunt supervizarea, condițiile de muncă, relațiile interpersonale, remunerația, siguranță la locul de muncă și politicile companiei.
De cealaltă parte se află factorii de motivare: realizarea, recunoașterea, muncă în sine. Responsabilitatea, promovarea, avansul profesional.
Teoria lui Adams
J.S. Adams a enunțat teoria echitățîi că un răspuns cu privire la motivarea angajaților. El consideră că oamenii nu sunt motivați când au aceeași răsplată, ci când au răsplată pe măsură contribuției, așadar, când răsplată este echitabilă.
Conform acestei teorii, salariațîi se raportează la cei din jur și la colegii lor comparând răsplată de care au parte cu eforturile și contribuția lor. Adams a observat că angajațîi care se consideră tratați în mod echitabil depun un efort mai mare în muncă lor, iar în cazul în care consideră că nu sunt tratați echitabil în comparație cu alți angajați de pe posturi similare, aceștia depun mai puțîn efort în muncă.
Teoria lui Vroom
Numită și teoria așteptărilor, teoria lui Victor H. Vroom pornește de la premisa că intensitatea efortului depus de angajat depinde de valoare recompensei pe care se așteaptă să o primească în schimb. Totodată, Vroom explică și că angajațîi sunt interesați de maximizarea câștigului și minimizarea pierderilor, adică de obținerea unor castigaturi cât mai mari în depunerea unor eforturi cât mai mici.
Teoria lui Alderfer
Este cunoscută și sub numele de teoria ERG (existance-relatedness-growth) și simplifică teoria lui Maslow propunând o altă abordare a nevoilor umane. Potrivit acestei teorii, nevoile umane au trei vectori importanți: existențiali (Existence), relaționali (Relatedness) și de dezvoltare (Growth). Alderfer consideră că, pentru că un om să fie mulțumit și motivat, trebuie bifate, în ordine, toate cele trei aspecte.
Tehnică ascultă și răspunde
Tehnică „ascultă și răspunde” presupune o comunicare activă și susținută a managerilor cu membrii echipelor pe care le coordonează. Este vorba despre încurajarea comunicării, despre crearea unui mediu în care orice angajat și membru al echipei simte că poate enunță întrebări și solicitări la care vor primi răspuns și ajutor.
Mai este numită și tehnică feedbackului și este cu atât mai importantă cu cât angajațîi o privesc drept o tehnică ce îi ajută să evolueze și să-și îmbogățească know how-ul.
Extinderea sau îmbogățirea postului cu noi atribuții și responsabilități
O strategie care da roade în orice câmp de activitate și în orice organizație este cea care presupune extinderea atribuțiilor și responsabilităților. Este o strategie pe care orice specialist HR o cunoaște cu siguranță și este, de altfel, ușor de intuit.
Orice angajat își dorește noi provocări în timp, cât și noi responsabilități, care să-i crească statutul în companie.
Crearea unui mediu de muncă atractiv
Un mediu de muncă atractiv implică mai mulți factori printre care:
- Un pachet salarial atractiv, adaptat la nivelul și cerințele pieței
- Beneficii extra-salariale importante: card bonuri de masa, vouchere cadou, abonamente la săli de sport, asigurări de sănătate în rețele medicale private, mașînă de serviciu etc.
- Oportunități de avansare
- Un mediu de lucru competitiv
- O companie de prestigiu
Motivare prin încurajare vs motivare prin amenințare (motivare pozitivă vs motivare negativă)
Tehnică supranumită „bat și morcov” („carrot and stick”) se referă la utilizarea recompenselor și pedepselor în vederea obținerii rezultatului dorit. O tehnică răspândită în nenumărate companii mari, ea a devenit în ultimii ani perimată, deoarece nu se obțîn rezultatele scontate.
Ultimii ani au scos la iveală faptul că motivarea prin încurajare (motivarea pozitivă, deci) are efecte mai bune și pe termen lung. Mai mult decât atât, motivarea prin amenințare va funcționa pentru scurt timp și nu reprezintă niciodată o soluție viabilă pentru productivitatea scăzută.
Recompensarea angajaților, că mijloc de motivare
Recompensarea angajaților reprezintă un mijloc de motivare cu rezultate bune pe termen lung, mai ales atâta vreme cât recompensarile sunt echitabile și sunt direct proporționale cu eforturile depuse de angajat și cu valoarea acestuia.
Recompensarile pentru angajați pot fi directe, indirecte, materiale sau non-materiale, în funcție de posibilitățile companiei, de activitatea angajatului, de natură jobului.
Citește și: Ce este starea de bine și cum o asiguri la locul de muncă
Factori motivationali. Ce instrumente putem utiliza pentru a avea angajați motivați
Pentru a motiva angajațîi se utilizează o serie de instrumente din registre diferite. De multe ori aceste instrumente trebuie utilizate în paralel pentru că nevoile individului țîn atât de aspecte legate de strictul necesar - un venit suficient pentru o locuința, pentru alimentație etc, cât și instrumente care țîn de nevoi precum recunoașterea profesională.
Instrumentele utile pentru motivarea angajaților se împart în:
- Factori motivationali tangibili: un salariu motivant (aliniat la veniturile din piață), recompensări financiare (la atingerea obiectivelor), planuri de bonificație, premii, beneficii materiale și financiare
- Factori intangibili: influență în luarea deciziilor, succesul, recunoașterea rolului în companie, evoluție în carieră, siguranță locului de muncă, apartenența, avansări, laude, implicarea în proiecte noi (de o anvergură mai mare), program de lucru flexibil (posibilitatea de a lucra de acasă)
Ultimii ani au adus o transformare în ceea ce privește așteptările angajaților din România. Dacă în trecut motivarea financiară era văzută drept singură cale către mai multă productivitate, în prezent angajațîi caută mai mult de atât și nu mai văd doar recompensele financiare drept unic impuls pentru a-și atinge obiectivele trasate de manageri.
Managerii de resurse umane, cât și managerii generali ar trebui să țină cont că angajațîi motivați nu sunt doar mai productivi, ci și mai creativi, putând aduce companiei plusvaloare. Tocmai de aceea motivarea și recompensarea pe măsură eforturilor trebuie să fie un obiectiv permanent al companiei.
De unde știu ce strategie de motivare este mai potrivită pentru angajații mei?
Companiile sunt diferite, fiecare având câte o cultură organizațională proprie, motiv pentru care și angajații sunt diferiți și au nevoi diverse. De aceea, strategia de motivare a angajaților trebuie personalizată în funcție de nevoile acestora și de posibilitățile companiei. Cu toate acestea, pentru a-ți fi mai ușor să identifici cele mai bune metode de motivare pentru angajații tăi, poți să iei în considerare teoria ierarhiei nevoilor, dezvoltată de Abraham Maslow. Acesta a clasificat nevoile umane în 5 categorii, în ordinea importanței. Acestea sunt:
- nevoile fiziologice (hrană, îmbrăcăminte, igienă, etc) – în organizație, acestea pot fi îndeplinite prin existența unui salariu decent, a condițiilor sanitare necesare și a condițiilor bune de muncă, în general;
- nevoia de siguranță și protecție – aceste nevoi implică o atenție deosebită la nivelul managementului deoarece presupune asigurarea unui mediu de lucru sigur la locul de muncă. Acest lucru se referă atât la mediul fizic, cât și la cel moral. Angajații au nevoie să se simtă în siguranță;
- nevoia de apartenență – aceasta poate fi îndeplinită prin încurajarea interacțiunii între angajați și oferirea unui mediu propice pentru desfășurarea activităților în echipă. Totodată, nu trebuie uitat faptul că aceste nevoi există și în afara locului de muncă, motiv pentru care pot fi implementate soluții sociale în acest sens;
- nevoia de stimă – această nevoie poate fi îndeplinită prin recunoașterea meritelor angajaților și promovarea celor buni în diferite funcții superioare în organizație;
- nevoia de autoperfecționare – în organizație, această nevoie poate fi îndeplinită prin oferirea de acces către workshop-uri de perfecționare și de îmbunătățire a calității muncii.
Motivarea angajaților prin metode nefinanciare este posibilă?
Da, motivarea angajaților prin metode nefinanciare este posibilă prin implementarea unui sistem de recompense care să fie potrivit culturii organizaționale, dar și nevoilor angajaților. Iată câteva exemple care sunt folosite deja de către mari companii:
- zile libere suplimentare în funcție de vechimea în companie;
- organizarea petrecerilor tematice de sărbători;
- numirea unui „angajat al lunii” în funcție de performanțe;
- amenajarea unui spațiu de relaxare în cadrul firmei.
▶️ Un mediu sănătos în care angajații să poată performa și un sistem de recompense sunt esențiale pentru bunăstarea acestora. Descoperă mai multe despre wellbeing-ul organizațional într-un podcast cu Dragos Iliescu.
Sistemul de recompense în motivarea personalului. Ce este și ce rol are.
Sistemul de recompense în motivarea angajaților este un plan implementat de către organizații cu scopul de a-și menține angajații mulțumiți. Concret, acesta are următorul rol într-o companie:
- scăderea ratei absenteismului nemotivat la locul de muncă;
- creșterea nivelului de loialitate al angajaților;
- prin motivarea angajaților crește potențialul de performanță a companiei.
Pentru a fi eficientă, elaborarea unei strategii pentru a menține motivația personalului trebuie să includă atât beneficii non-financiare, cât și financiare, care să contribuie la menținerea unui stil de viață modern pentru angajații tăi.
▶️ Alege să oferi angajaților tăi beneficii extrasalariale personalizate, care se potrivesc cu adevărat nevoilor lor. Poți face asta cu ajutorul platformei My Benefits, la care vei avea acces de îndată ce semnăm contractul de colaborare. Iată câteva dintre cele mai importante avantaje ale platformei:
- nu necesită training pentru folosire – este ușor de accesat și de folosit pentru orice membru al echipei tale;
- îți oferă o imagine transparentă a costurilor și a beneficiilor pe care le poți alege, dar și asupra taxelor și impozitelor;
- poate fi accesată în orice moment, de pe mobil.
Strategii pentru a menține motivația personalului. Metode financiare eficiente
Deși, la prima vedere, metodele financiare de motivație a personalului nu sunt la fel de profitabile pentru companie precum cele non-financiare, ei bine, află că și acestea au anumite beneficii fiscale pentru companie. Iată câteva exemple de metode financiare eficiente care au fost deja puse în aplicare de diverse companii:
1. Cardul de tichete de masă
Începând din august 2023, valoarea maximă a unui tichet de masă este de 35 de lei/ zi. Având în vedere acest lucru, un angajat ar putea beneficia de aproximativ 700 de lei în plus pe lângă salariu.
▶️ Oferă-le angajaților tăi acest beneficiu cu ajutorul cardului de bonuri de masa Pluxee Gusto și, pe lângă achiziția unui meniu pe zi de la restaurant, aceștia vor avea posibilitatea de a cheltui banii și în alte locații partenere Pluxee, precum supermarketuri, cantine sau platforme online de livrare mâncare - Tazz și Bringo.
Dacă te întrebi care este beneficiul companiei, pe lângă creșterea motivației angajaților, trebuie să știi că acestea sunt 100% deductibile, deci contribuie la scăderea impozitului pe profit.
Dacă dorești să-ți arăți aprecierea față de angajați și să te diferențiezi de firmele concurente, optează pentru pachetele Gusto Plus de sănătate sau Gusto Plus de echilibru. Primul pachet oferă toate avantajele cardului de tichete masa Gusto, plus acces nelimitat la specialiști medicali prin mijloace de comunicare telefonice, online și video, iar cel de-al doilea pachet, Gusto Plus de echilibru oferă toate beneficiile primului pachet, plus acces nelimitat la specialiști care îți pot asigura extra consiliere psihologică pe psihonutritie, managementul stresului, managementul tulburărilor de somn. În plus, vei avea acces și la consiliere de nutriție în stări patologice, cu supraveghere recurentă a specialistului, pe termen lung.
În condițiile în care, conform unui studiu realizat de Deloitte, 77% dintre angajați au experimentat cel puțin o dată sentimentul de burnout, dacă le oferi acestora acces la servicii de wellbeing poți contribui la bunăstarea lor și, implicit, la creșterea eficienței muncii pe care o fac.
▶️ Descoperă ce este wellbeing-ul și cum poți să asiguri această stare la locul de muncă.
2. Cardul cadou
Cardul Cadou reprezintă un beneficiu financiar extrasalarial care poate fi folosit pentru a achiziționa din magazine o gamă variată de produse nealimentare și servicii, inclusiv în industria HoReCa. Pluxee are o retea extinsa și diversificată de locații cu care colaborează, lucru care le oferă angajaților libertatea de a-și cheltui banii după bunul plac.
Iată ce beneficii administrative și fiscale are compania atunci când alege să ofere angajaților un card Pluxee Cadou:
- elimini cheltuielile administrative pe care le-ai avea cu achiziția, împachetarea și depozitarea cadourilor clasice;
- nu plătești impozit pe venit de 10%;
- nu plătești nici contribuții sociale atunci când valoarea tichetelor de pe card nu depășește suma de 300 de lei/ angajat/eveniment;
- tichetele cadou oferite pentru cheltuieli sociale sunt deductibile în limita a 5% din cheltuielile cu salarii.
▶️ Descoperă mai multe detalii despre cardul Pluxee Cadou și oferă-le angajaților tăi libertatea de a-și alege lucrurile preferate într-o rețea de 67.000 de magazine.
3. Voucherele de vacanță pe card
Cu ajutorul acestor vouchere, angajații vor avea posibilitatea de a vizita România și de a cumpăra servicii turistice, cazare, transport și nu numai. În ceea ce privește beneficiile pentru companie, atunci când oferi angajaților vouchere de vacanță prin intermediul cardului Pluxee Turist, te bucuri de următoarele:
- angajați mai odihniți, așadar mai motivați și performanți;
- îmbunătățirea imaginii pe piața muncii, lucru care îți poate atrage noi angajați de calitate;
- dacă oferi maximum 18.000 de lei/ angajat/ an fiscal, costurile sunt deductibile;
- costurile cu aceste vouchere de vacanță sunt scutite de contribuția asiguratorie pentru muncă, în valoare de 2,25% din salariul brut al angajatului.
▶️ Știai că Pluxee are cea mai mare și diversă rețea de locații turistice din România în care poate fi folosit cardul de vacanta Pluxee Turist? Profită de acest lucru și oferă-le angajaților tăi oportunitatea de a vizita România, bucurându-te în același timp de numeroasele beneficii pe care acest card le are pentru companie.
4. Cardul Cultural
Încurajează-ți angajații să desfășoare activități culturale în aer liber și oferă-le, lunar, 200 de lei sau, ocazional, 400 de lei/ eveniment. Cardul Pluxee Cultura le oferă angajaților acces la mii de activități culturale, prin achiziția de cărți sau bilete la film, teatru, cinema, concerte etc.
Ca și în cazul celorlalte beneficii extrasalariale, pentru sumele oferite angajaților prin intermediul cardului Pluxee Cultura, deductibilitatea este de 100% la calculul impozitului pe profit, deci scade impozitul pe care va trebui să îl plătești către Stat.
▶️ Promovează un stil de viață modern în rândul angajaților tăi și motivează-i cu ajutorul cardului Pluxee Cultura.
5. 7card by Gympass
Susține o viață sănătoasă pentru angajații tăi cu ajutorul unei soluții simple și la îndemână: 7card. Acesta le permite angajaților tăi acces la peste 700 de centre de relaxare și sport în 55 de orașe, care oferă activități diferite, precum: gym, fitness, piscină, dansuri etc.
Această soluție este ușor de implementat și nu presupune resurse interne sau procese suplimentare. Tot ceea ce trebuie să faci este să ne contactezi, iar noi îți propunem o ofertă personalizată pentru tine.
▶️ Hai să facem echipă pentru bunăstarea angajaților tăi! Tu le oferi un abonament 7card și susții minim 25% din prețul abonamentului, iar noi aducem reduceri suplimentare progresive de care se pot bucura toți angajații, indiferent de oraș! Beneficiul tău este unul clar: vei lucra cu angajați sănătoși, fericiți și relaxați, lucru care va duce la creșterea productivității și a calității muncii.
Trenduri pe piața din România în ceea ce privește motivarea angajaților
Conform unui sondaj efectuat de EY, cele mai populare beneficii extrasalariale oferite de către companii angajaților lor sunt tichetele de masă. Studiul APET susține că 80% dintre angajatorii care acordă tichete valorice angajaților consideră că tichetele de masă sunt esențiale pentru bunul mers al afacerii lor.
Următorul loc în clasament atunci când vorbim despre motivația angajaților, după acordarea tichetelor de masă, îl ocupă cadourile în bani și în natură, inclusiv tichetele cadou pentru ocazii speciale. În ceea ce privește locul 3 al clasamentului, acesta este ocupat de decontarea contravalorii transportului la și de la locul de muncă: 67% dintre angajatorii participanți la sondajul efectuat de EY au declarat că decontează costurile aferente transportului.
▶️ Vrei să oferi și tu beneficii extrasalariale angajaților tăi? Nimic mai simplu: atunci când alegi Pluxee, aplici online și semnezi online, în doar câteva minute.
Implementarea unui sistem de recompense potrivit pentru compania și angajații tăi este crucial pentru orice business de succes. Folosește-te de informațiile din acest articol și alege cele mai bune soluții!
sursă foto: shutterstock.com